Budaya Membaca dan Penguasaan Ilmu-ilmu
Agama
Perkembangan bahan bacaan pada masa kini
boleh dinilai sebagai sesuatu yang sangat positif. Bahkan, kunci perkembangan
tamadun Islam suatu ketika dahulu adalah pada perkembangan bidang pengetahuan
umat Islam. Kita dapati, di samping penulisan kitab-kitab yang berkembang,
proses penterjemahan karya-karya asing juga berkembang pesat. Maka, muncullah
pelbagai bentuk perpustakaan-perpustakaan (maktabah) yang bukan sahaja
menjadi tempat penyimpanan bahan-bahan rujukan, tetapi juga menjadi pusat
penyelidikan dan pembangunan (RnD) bidang keilmuan.
Suatu perkembangan yang sangat positif
juga adalah, penerbitan buku-buku agama dalam pelbagai bahasa dan boleh
didapati dengan mudah di pasaran. Kitab-kitab atau penulisan (tashonif)
dalam bidang agama suatu ketika dahulu bukanlah suatu perkara yang mudah untuk
didapati, bahkan para ulama’ perlu menyalinnya semula untuk mendapatkan salinan
kitab-kitab tersebut. Ianya diambil daripada ahli ilmu, oleh ahli ilmu juga.
Namun kini, sesiapa sahaja mampu memiliki Kutub Sittah (enam kitab hadis
yang utama iaitu: Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Jami’e al-Tirmizi, Sunan
Abi Daud, Sunan al-Nasa’ie dan Sunan Ibn Majah).
Bahkan, sebahagian orang awam yang tidak
pernah mengkhatamkan sebarang kitab asas mazhab al-Syafi’e seperti Matan
al-Ghayah wa al-Taqrib, Muqoddimah Hadramiyyah, Safinah al-Naja
dan sebagainya di hadapan mana-mana ulama’, namun sudah memiliki kitab al-Umm
karangan Imam al-Syafi’e, bahkan membacanya walaupun dalam bahasa terjemahan.
Lalu, dia menyangka, dia sudah lebih
bermazhab al-Syafi’e berbanding para Fuqaha’ Syafi’iyyah yang
lain. Ini adalah salah satu bentuk
kehilangan adab dalam bidang ilmu pengetahuan.
Proses Sebenar Penguasaan Ilmu-ilmu
Agama
Budaya membaca sememangnya suatu amalan
yang mulia, secara umumnya. Namun, jika melibatkan kitab-kitab atau bahan
bacaan melibatkan ilmu-ilmu agama yang mendalam, seseorang memerlukan asas yang
kuat sebelum terjun ke dalamnya. Ini kerana, dalam penguasaan ilmu dan
kefahaman, membaca semata-mata bukanlah suatu proses yang sempurna. Kefahaman
terhadap agama dan ilmu-ilmunya memerlukan kepada proses yang lebih daripada
sekadar membaca semata-mata.
Tanpa menafikan kepentingan membaca,
namun ia semata-mata tidak membawa kepada penguasaan kefahaman agama dan
ilmu-ilmunya secara sempurna, bahkan boleh membawa kepada salah faham tentang
sesuatu ilmu dan tidak memahami tradisi para ulama’ dalam penguasaan terhadap
ilmu-ilmu agama tersebut. Ia justeru
akan membawa kepada kehilangan adab dalam lapangan ilmu agama.
Imam al-Tabrani r.a. meriwayatkan sebuah hadis,
sebagaimana disebutkan oleh Imam Ibn Hajar al-Haitami dalam Majma’ al-Zawa’id
dan Imam Ibn Hajar al-Asqolani dalam Fath al-Bari, bahawa Rasulullah SAW
bersabda:
يَا أَيُّهَا
النَّاسُ ، إِنَّمَا الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ ، وَالْفِقْهُ بِالتَّفَقُّهِ
Maksudnya: “Wahai manusia,
sesungguhnya ilmu itu dengan pembelajaran dan fiqh (kefahaman) itu dengan
proses tafaqquh.” Hadis ini juga diriwayatkan oleh Imam Ibn Hibban dalam Raudhah
al-‘Uqala’.
Seterusnya, Imam Ibn Hajar al-Asqolani
menjelaskan maksud hadis-hadis sebegini dalam kitab Fath al-Bari:
وَالْمَعْنَى
لَيْسَ الْعِلْمُ الْمُعْتَبَرُ إِلَّا الْمَأْخُوذَ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ
وَوَرَثَتِهِمْ عَلَى سَبِيلِ التَّعَلُّمِ
Maksudnya: “Adapun maknanya, bahawa
bukanlah sesuatu ilmu yang muktabar itu melainkann diambil daripada para nabi
dan para pewarisnya (para ulama’) dengan cara belajar (ta’allum).”
Maka, proses belajar (ta’allum)
yang melibatkan antara guru dan murid adalah suatu proses yang perlu dalam
penguasaan ilmu-ilmu agama secara khusus, kerana demikianlah kaedah yang
muktabar yang menjadi tradisi para ulama’ sejak zaman berzaman. Sebarang usaha
menguasai ilmu agama tanpa proses pembelajaran ataupun menuntut ilmu ini, di
bawah bimbingan seorang ulama’ yang sempurna keilmuannya, maka ianya akan
membawa kepincangan dan kehilangan adab dalam ilmu.
Imam Ibn Badis pernah menyebut:
وإنما
العلم بالتعلم، فلن يكون عالمًا إلا مَن كان متعلمًا، كما لن يَصْلُحَ معلمًا إلا
مَن قد كان متعلمًا
Maksudnya: Sesungguhnya ilmu itu
dengan pembelajaran. Seseorang tidak akan menjadi alim melainkan dia pernah
menjadi penuntut ilmu (muta’allim). Begitu juga, seorang guru (mu’allim) tidak
layak demikian melainkan dia pernah sebagai seorang penuntut ilmu.
Maka, syarat penguasaan ilmu agama dan
kefahamannya adalah melalui proses pembelajaran. Oleh itu, hendaklah seseorang
itu menjadi seorang pelajar atau penuntut ilmu lalu berguru dengan guru atau
seorang ulama’ yang dipercayai, untuk mendapatkan kefahaman agama daripada
beliau. Proses menjadi murid atau pelajar ini turut dijelaskan dalam hadis
riwayat Imam Ibn Majah, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
أَفْضَلُ
الصَّدَقَةِ أَنْ يَتَعَلَّمَ الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ عِلْمًا ، ثُمَّ يُعَلِّمَهُ
أَخَاهُ الْمُسْلِمَ
Maksudnya: “Sebaik-baik sedekah itu
ialah, seseorang itu mempelajari ilmu, kemudian dia mengajar saudara
seislamnya.”
Rukun-rukun Pembelajaran Ilmu-ilmu Agama
Proses pembelajaran yang sempurna melibatkan
tiga rukun yang utama, seperti tarbiah juga. Di samping ciri-ciri murid, ciri-ciri
seorang ulama’ yang mengajar juga sangat dititikberatkan. Sebahagian ulama’
menjelaskan rukun-rukun proses pembelajaran adalah:
Pertama: Penuntut ilmu yang jujur dan
kuat semangat. Antara ciri-ciri pelajar yang baik adalah, mempunyai niat yang
ikhlas untuk belajar, sangat berkeinginan kepada ilmu, bersungguh-sungguh,
beradab dalam menuntut ilmu, cukup bekalan dalam menuntut ilmu, mendapat
bimbingan guru dan tempoh masa yang panjang.
Kedua: Guru atau ahli ilmu yang rabbani
dan menguasai ilmu sebaiknya. Antara ciri-ciri guru tersebut adalah, pernah
melalui proses pembelajaran di bawah bimbingan ulama’ dan manhaj pengajian yang
diakui, diakui penguasaan ilmunya oleh para gurunya, mendapat izin untuk
menyampaikan ilmu-ilmu agama, mengamalkan ilmu tersebut, berakhlak mulia dan
sebagainya. Ciri-ciri ulama’ tersebut disimpulkan sebagai ulama’ rabbani
sebagaimana disebut oleh Imam Ibn al-Arabi , iaitu, berilmu, mengajar dan
mengamalkannya.
Ketiga: Manhaj yang sempurna dalam
proses pembelajaran, seperti sistem Madrasah, Rubat, Zawiyah,
pondok, Ma’ahad dan sebagainya. Kaedah dan sistem pembelajaran sudah
tentu akan berubah dari masa ke semasa, tetapi selagimana ianya masih
meneruskan dan mempertahankan kaedah-kaedah warisan, maka ianya masih muktabar.
Penyusunan mata pelajaran dan ilmu-ilmu juga sangat penting dalam kaedah
pembelajaran.
Maka, bagi mereka yang ingin menguasai
bidang ilmu-illmu agama, walaupun asas, tetapi secara sempurna, wajar mengambil
langkah yang sempurna dengan melalui jalan menuntut ilmu yang baik. Hanya
sanya, dengan kaedah menuntut ilmu dan pembelajaran, seseorang boleh memahami
agama dengan baik.
Budaya Membaca yang Bermanfaat dalam Ilmu Agama
Adapun budaya membaca, maka, ianya
adalah penyempurnaan kepada proses pembelajaran tersebut, iaitu sebagai langkah
tambahan bagi pengukuhan ilmu murid. Itupun, murid atau penuntut ilmu masih perlu
mendapat bimbingan guru dalam proses membaca tersebut.
Jika kita lihat bahan bacaan dalam
bidang agama, kita dapati ada dua jenis iaitu:
Pertama: Buku-buku yang membahaskan
kefahaman agama secara mudah untuk orang awam. Maka, buku-buku begini sangat memberi manfaat kepada segenap
lapisan masyarakat. Ianya boleh dibaca oleh sesiapa sahaja untuk mendapat
maklumat pendahuluan tentang agama.
Kedua: Buku-buku ilmiah yang membahaskan tentang
ilmu-ilmu agama secara mendalam. Buku-buku sebegini perlu dipelajari oleh
seseorang dan dibaca dengan bimbingan seorang ulama’, kecuali bagi mereka yang
sudah menguasai kefahaman asas terhadap ilmu-ilmu tersebut, melalui proses
pendidikan dan pengajian yang lalu. Bahan bacaan sebegini hanya sesuai bagi
mereka yang sudah mempunyai latar belakan pengajian ilmu agama dan asas-asas
kefahaman agama yang sahih, agar bahan bacaan tersebut tidak mendedahkannya
kepada kepincangan dalam kefahaman agama.
Kita perlu tahu pelbagai ruang kegelinciran dalam bahan
bacaan tanpa bimbingan. Samada, kita salah memahami ungkapan penulis, ataupun
berlaku kesalahan dalam penterjemahan, ataupun bercampurnya kefahaman yang
muktabar dengan yang marjuh (yang tidak kuat) dalam sesuatu penulisan,
sehingga kita akhirnya keliru terhadap maklumat yang disediakan, lalu berpegang
dengan kefahaman yang salah.
Justeru, wajar bagi para pembaca dan para penuntut ilmu
untuk muzakarah (berbincang) dengan para ahli ilmu yang dipercayai,
dalam proses pembacaan terutamanya melibatkan ilmu-ilmu agama yang ilmiah dan
mendalam. Kita perlu fahami bahawasanya, sudah menjadi nasihat para salaf agar
kita menyelidiki dari mana kita ambil kefahaman ilmu agama, bukan dari sebarang
sumber, apatah lagi daripada bahan bacaan yang terdedah kepada seribu satu
kesalahan. Bahan bacaan membantu kepada penyempurnaan ilmu dan penambah
maklumat, tetapi ianya tidak menjadi sumber kepada asas kefahaman dan pintu
memasuki ilmu secara permulaan.
Wallahu a’lam…
Al-Faqir al-Haqir ie Rabbi al-Jalil
Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin
‘Amalahullahu bi Lutfihi al-Khafiy
No comments:
Post a Comment